فناوری اطلاعات,,,,الکترونیک


   وبلاگ تخصصي الكترونيك و فناوري اطلاعات
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 532
بازدید کل : 13583
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1


طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

به وبلاگ الكتروIT خوش آمدید
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

دنیای بازی های جدید
وب سایت رسمی فرهاد مجیدی
HMFun.loxblog.com
kharide sharj hamrahe aval
دانلود بازی های کامپیوتری
فناوری اطلاعات
انجمن مهندسین برق و الکترونیک آمریکا
پرسه های شیشه ای
همگام سازی شکری
سایت اطلاع رسانی کنفرانس ها
سایت آموزش مجازی مدارس امریکا
وبلاگ تخصصی کامپیوتر
دانشگاه تهران
روزنامه جام جم
هفته نامه عصر ارتباط
جدول زیبای مندلیف با جزئیات بیشتر
علم روز دنیا
اخبار IT
اخبار فناوري اطلاعات
آموزش زبان انگليسي
واژه نامه c.p.h
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
ترجه آنلاين متون
انجمن رباتيك
مرجع برنامه نويسي
دانلود مقالات رايگان
فني لرن
آموزش آنلاين زبان هاي خارجي
دانلود رايگان كتاب
دانلود نرم افزار
وبلاگ تخصصي برق
عنوان لینک
دنياي الكترونيك
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الكترو IT و آدرس subphonix.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» متن های هنری خود را حرفه ای ویرایش کنید!

متن هنری(Artistic Text)
متن هنری در مواردی که از تعداد محدودی حروف به صورت تیتر و عنوان استفاه می کنید،به کار می رود.در چنین حالتی علاوه بر تغییر خصوصیات کلی حروف می توانید متن را روی مسیرهای منحنی خم کنید یا هر یک از حروف آن را با زوایای دلخواه بچرخانید و جابه جا کنید.

شما می توانید برای  ایجاد متن هنری،پس از انتخاب ابزار  از جعبه ابزار ،در نقطه دلخواهی کلیک کنید تا یک خط عمودی  به عنوان مکان  نمای تایپ ظاهر شود.پس از اتمام تایپ متن شما به حالت انتخاب شده در می آید.
 



شما می توانید برای انتخاب ابزار متن از کلید F8 استفاده کنید.

تغییر شکل متن
دستگیره های انتخاب اطراف متن نشان دهنده آن است که به راحتی می توانید در راستای عمودی وافقی آن را کوچکتر یا بزرگتر کنید.

همچنین می توانید با ابزار انتخاب روی علامت ضربدر روی متن کلیک کرده ومتن را در حالت انتخاب دورانی قرار دهید وبا کمک دستگیره های دوران ،آن را بچرخانید.

 


تغییر خصوصیات متن

پس از انتخاب ابزار متن،خصوصیات متن که قصد دارید تایپ کنید ،درProperty bar ظاهر می شود،که ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.



تراز بندی
در صورتی که متن هنری بیش از یک خط باشد ،می توانید تراز بندی خطوط آن را تعیین کنید.برای این کار با استفاده از ابزار انتخاب ،متن را انتخاب کرده و روی دکمه Horizontal Alignment    کنید.با این کار لیست موجود انواع ترازبندی متن در اختیار شما قرار می گیرد.


شکل دهی به حروف توسط ابزار Shape
شما می توانید پس از تایپ متن هنری آن را توسط ابزار Shape  شکل دهی کنید.برای این کار متن خود را انتخاب کرده و روی ابزار Shape   کلیک کنید.


نويسنده : niloofar | تاريخ : سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید

 

همشهری نوشت: تقریبا تمام اپراتورهای تلفن همراه در جهان کدهای ویژه‌ای دارند که به واسطه به‌کارگیری این کدها کاربران می‌توانند میزان کارایی گوشی تلفن همراه خود را بالا برده و بر برخی از قابلیت‌های آن بیفزایند. برخی از این کدها در حقیقت فرامینی هستند که به‌صورت عادی در منوی گوشی تلفن همراه موجود است و استفاده از این کدها در حقیقت به نوعی میانبر برای همان فرامین محسوب می‌شود.

IMAGE634663090235555991  با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید

 

  • کدهای امنیتی تلفن های همراه

 

تقریبا تمام اپراتورهای تلفن همراه در جهان کدهای ویژه‌ای دارند که به واسطه به‌کارگیری این کدها کاربران می‌توانند میزان کارایی گوشی تلفن همراه خود را بالا برده و بر برخی از قابلیت‌های آن بیفزایند. برخی از این کدها در حقیقت فرامینی هستند که به‌صورت عادی در منوی گوشی تلفن همراه موجود است و استفاده از این کدها در حقیقت به نوعی میانبر برای همان فرامین محسوب می‌شود.

 

  • کد دایورت

یکی از معروف‌ترین کدها که جزو پرکاربرد‌ترین آنها نیز محسوب می‌شود کد دایورت است. شما می‌توانید با گرفتن کد #۹۱۵* ۲۱* تلفن خود را برای مدت زمانی خاص از دسترس خارج کنید. این سرویس با گرفتن کد #۲۱# کنسل می‌شود.
برای دایورت کردن شماره خود روی شماره دیگر می‌توانید از کد # Number* 21* استفاده کنید. همچنین با استفاده از کد # ۰۹۴۰۲۲* ۶۷* زمانی که تماس‌های خود را رد می‌کنید پیام شماره مشترک نظر در شبکه موجود نیست برای فرد تماس‌گیرنده پخش خواهد شد. برای خروج از این سرویس کافی است #۶۷# را شماره‌گیری کنید. برای دایورت کردن شماره خود روی شماره دیگر درصورت عدم‌پاسخگویی از کد# Number* 61* استفاده کنید. در این صورت زمانی که شما به تماس‌های خود پاسخ نمی‌دهید شماره شما روی شماره‌ای که در قسمت Number وارد کرده‌اید انتقال می‌یابد. برای دایورت کردن شماره خود روی شماره دیگر درصورت در دسترس نبودن از کد # Number* 62* استفاده کنید. در این صورت زمانی که شما در دسترس نباشید شماره شما روی شماره‌ای که در قسمت Number وارد کرده‌اید انتقال می‌یابد.

 

  • کد ریست کردن

#۷۷۸۰#*
RESET گوشی یا همان بازگشت به حالت تنظیمات کارخانه‌ای. مناسب برای زمانی که گوشی قاطی کرده است. درواقع درایو C گوشی را ریست می‌کند (ریست گوشی بدون حذف برنامه‌ها) بعد از وارد کردن این کد‌، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت.
#۷۳۷۰#*

فرمت گوشی. مناسب برای زمانی‌که گوشی خیلی خیلی قاطی کرده است. درواقع این کد درایو C گوشی را فرمت می‌کند و البته تمامی برنامه‌ها و فایل‌های موجود روی این درایو از بین خواهد رفت. بعد از وارد کردن این کد‌، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت.

 

  • سریال نامبر گوشی

کد #۰۶#* سریال نامبر گوشی یا همان IMEI را نمایش می‌دهد. استفاده از این کد در هنگام خرید گوشی و تطابق آن با شماره سریال موجود روی جعبه گوشی و بدنه دستگاه می‌تواند به شما ثابت کند که گوشی شما اورجینال و آکبند است یا تعمیری و کارکرده است.
کلمه IMEI مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity و به معنی هویت بین‌المللی دستگاه‌های تلفن همراه است. IMEI یک شماره ۱۵ رقمی است که در هر موبایل منحصر به فرد است و در حقیقت بیانگر هویت دستگاه مورد استفاده در شبکه‌های GSM است.
کد #۰۰۰۰#* نمایش سیستم عامل، تاریخ ساخت و مدل گوشی‌های نوکیا را نمایش می‌دهد.
استفاده از این کد و نیز مقایسه زمان ساخت با تارخ خرید گوشی نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از فاکتورهای نو بودن یک گوشی محسوب شود.

 

  • قدرت باطری مخفی شده

تمام شدن باطری موبایل مشکلی همیشگی و آشنا برای همه است، یکی از را‌ه‌های مطمئن برای افزایش طول عمر شارژ باطری موبایل، قراردادن موبایل در حالت ذخیره باطری یا انرژی است که باعث می‌شود درصورتی که با موبایل کار نکنید بلافاصله صفحه را قفل کرده یا نور اسکرین آن را کم می‌کند. اما راه دیگری هم برای حالت‌های اضطراری استفاده از شارژ موبایل وجود دارد.
درنظر بگیرید باطری موبایل شما خیلی کم است. برای فعال کردن کلیدهای #۳۳۷۰* را فشار دهید. موبایل شما با این اندوخته راه‌اندازی مجدد خواهد شد و شارژ باطری ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. این فضای اندوخته هنگامی که موبایل خود را شارژ می‌کنید، خودبه‌خود شارژ خواهد شد.
برخی معتقدند که باید شارژ موبایل بطور ۱۰۰درصد تمام شود و بعد شارژ کامل صورت گیرد اما این مسئله در مورد نسل اول موبایل‌ها مصداق داشت تکنولوژی های جدید موبایل نیازی به این کار ندارد.

 

  • منوی مخفی گارانتی

در تلفن‌های همراه نوکیایک منوی مخفی وجود دارد که حاوی اطلاعات مفیدی برای تعمیرکاران گوشی‌های موبایل است. برای دستیابی به این منوی مخفی‌، کافی است کد #۹۲۷۰۲۶۸۹#* را روی تلفن همراه خود وارد کنید. در این هنگام شما وارد یک منوی مخفی می‌شوید که شامل گزینه‌های زیر است:
نمایش شماره سریال گوشی
تاریخ ساخت گوشی
تاریخ آخرین تعمیر انجام شده روی گوشی (البته اگر در گذشته تعمیری روی آن انجام گرفته باشد).
نشان‌دهنده زمان مکالمات انجام شده با گوشی مورد نظر (این تایمر را با هیچ روشی نمی‌توان پاک کرد).
ایجاد توانایی برقراری تبادل اطلاعات کاربر (درصورت وجود لوازم مورد نیاز) برای خارج شدن از این منو‌، یک‌بار تلفن خود را خاموش کنید و سپس دوباره آن را روشن کنید.

 

  • راهکارهای بالا بردن ذخیره حافظه

نکاتی هستند که رعایت‌کردن آنها به کاربران کمک می‌کند تا سرعت گوشی‌های خود را بالا ببرند:
ارسال پیام : بهتر است سعی شود پیام‌ها در کارت حافظه ذخیره شوند، نه در حافظه تلفن همراه.
تصاویر پس‌زمینه‌زنده: ممکن است این تصاویر زیبا به‌نظر برسند اما قدرت پردازشگر را تضعیف می‌کنند.
حذف برنامه‌های غیرضروری: اگر از همه برنامه‌های نصب شده در تلفن همراه استفاده نمی‌شود و مانند گردوغبار تلفن همراه را پوشانده‌اند، بهتر است حذف شوند، زیرا تنها حافظه با ارزش تلفن همراه را اشغال می‌کنند.
انتقال تصاویر و ویدئوهای قدیمی : کاربران ممکن است تصاویر یا ویدئوهای زیادی را در گوشی خود ذخیره کنند؛ حتی بدون اینکه آنها را بشناسند. می‌توان آنها را در یک حافظه خارجی یا اکسترنال یا در حافظه لپ‌تاپ ذخیره کرد.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» بمب اتم چيست؟

بمب اتمی سلاحی است كه نیروی آن از انرژی اتمی و بر اثر شكاف هسته (فیسیون ) اتمهای پلوتونیوم یا اورانیوم ایجاد می شود .

در فرآیند شكافت هسته ای ، اتمهای ناپایدار شكافته و به اتمهای سبكتر تبدیل می شوند .

نخستین بمب از این نوع ، در سال 1945 م در ایالات نیو مكزیكو در ایالات متحده آمریكا آزمایش شد . این بمب ، انفجاری با قدرت 19 كیلو تن ایجاد كرد ( یك كیلو تن برابر است با انرژی اتمی آزاد شده 190 تن ماده منفجره تی . ان . تی ) انفجار بمب اتمی موج بسیار نیرومند پرتوهای شدید نورانی ، تشعشعات نفوذ كننده اشعه گاما و نوترونها و پخش شدن مواد رادیو اكتیو را همراه دارد . انفجار بمب اتمی چندین هزار میلیارد كالری حرارت را در چند میلیونیوم ثانیه ایجاد می كند .

این دمای چند میلیون درجه ای با فشار بسیار زیاد تا فاصله 1200 متری از مركز انفجار به افراد بدون پوشش حفاظتی صدمه می زند و سبب مرگ و بیماری انسان و جانوران می شود . همچنین زمین ، هوا آب و همه چیز را به مواد رادیو اكتیو آلوده می كند .



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» كاليبره كردن مانيتور

در نمايش تصاوير به ‌صورت ديجيتال، بخصوص در عكاسي، كاليبره كردن مانيتور براي نمايش رنگ واقعي هر فايل امر مهمي است. در واقع كاليبره شدن درست مانيتور، يك الزام در صنعت چاپ به ‌شمار مي‌رود، بخصوص كه يكي از ابزارهاي لازم و حياتي براي موفقيت در اتاق تاريك ديجيتال است.

 نكات كوچكي را كه باعث مي‌شود رنگ‌هاي موجود در مانيتور به رنگ‌هاي واقعي نزديك‌تر شوند، با هم بررسي كنيم.

مانيتور و كاليبره سخت‌افزاري

مانيتور بايد در نور محيط باشد و نبايد زير نور مستقيم و قدرتمند باشد. نقاط تاريك صفحه بايد به چشم نيز تاريك برسند. براي رزولوشن تصوير، بالاترين رزولوشن را انتخاب كنيد، مگر آن كه متن خيلي كوچك به‌ نظر برسد. اگر از مانيتور LCD استفاده مي‌كنيد، راهنماي آن را بخوانيد و به‌ دنبال رزولوشن پيش‌فرض آن (Native) بگرديد و كامپيوتر را با اين رزولوشن تنظيم كنيد.

مطمئن باشيد كه مانيتور كامپيوترتان در حالت high color يا 24 بيت تنظيم شده است. در ويندوز اكس‌پي مي‌توان با كليك‌راست روي دسكتاپ و انتخاب گزينه Properties اين را متوجه شد. براي ويندوز ويستا و 7 روي صفحه دسكتاپ كليك‌راست كرده و گزينه Screen Resolution را انتخاب كنيد. اگر وضعيت نمايشي شما 16 بيت است، نمي‌توان عمليات كاليبره كردن را انجام داد. پيش از شروع حداقل 15 يا 30 دقيقه بگذاريد مانيتور كار كند تا به ‌اصطلاح گرم شود. همچنين مطمئن شويد كه بازتابش، نماد نور يا تابش آفتاب روي مانيتور وجود ندارد. اتاق نبايد خيلي تاريك باشد؛ ولي نور آمبينس محيط نبايد خيلي در نمايش دخالت كند. مرحله بعدي چاپ يك تصوير با يك پرينتر حرفه‌اي است. يك عكس در روز روشن و از شخصي كه پوستي با رنگ معمولي دارد، انتخاب و آن را با بالاترين كيفيت ممكن و بهترين كاغذ روغني پرينت كنيد. حال بگذاريد تصوير در يك جاي خشك و خنك، خشك شود. يادتان باشد آن را زير نور آفتاب قرار ندهيد. سپس كنترل‌هاي روشنايي و كنتراست مانيتور خود را باز كنيد و به نشاني زير برويد:‌

http:‌/‌‌/‌www.photofriday.com‌/‌calibrate.php

اين وب‌سايت ابزار رايگاني براي كاليبره كردن تصوير است. حالا فايلي را كه پرينت كرده‌ايد، باز كنيد و تصوير ديجيتال را درست كنار تصوير پرينت‌ شده قرار دهيد. سطوح رنگي مانيتور، روشنايي و كنتراست را با آن مقايسه كنيد تا به حداكثر وجه تشابه برسيد. اين مرحله از ماجرا كاملا زمان‌بر است، بنابراين عجله نكنيد و خوب تمام طيف‌هاي رنگي را بررسي كنيد.

براي كاليبره كردن مي‌توانيد از نرم‌افزارهايي چون QuickGamma،،Apple ColorSync يا Monica استفاده كنيد.

اگر دقت رنگ مانيتور يك امر حياتي در حرفه‌تان است، بهتر است يك كالري‌متر نيز تهيه كنيد (دستگاهي كه رنگ واقعي را از مانيتور مي‌خواند). همچنين بهتر است هر 2 يا 4 هفته يك‌بار كاليبره كنيد.

پروفايل‌هاي ICC

پروفايل‌هاي ICC راه مطمئني براي كاليبره‌ كردن به‌ شمار مي‌آيند. اين پروفايل‌ها در ‌واقع فايل‌هايي هستند كه براي هر دستگاه به‌طور خاص ساخته شده‌اند و اطلاعات كافي در مورد نحوه توليد رنگ آن دستگاه را در برمي‌گيرند. ابزارهاي كاليبره كردن مانيتور، اسكنرها، پرينترها و دوربين‌هاي ديجيتال از پروفايل‌هاي ICC استفاده مي‌كنند تا تمام اين دستگاه بتوانند به يك زبان (از نظر رنگ) با يكديگر صحبت كنند.

با كاليبره كردن نرم‌افزاري، مي‌شود چند تصوير مشابه را ديد و ايرادهايشان را برطرف كرد. پس از كاليبره كردن نهايي مانيتور، مي‌توان يك پروفايل ICC براي آن ايجاد كرد. حتي احتمال دارد بتوان با پروفايل‌هاي عمومي بهترين نتيجه را گرفت.

كاليبره كردن پرينتر

براي كاليبره كردن پرينتر بايد از يك فتومتر استفاده كرد كه براي تشخيص رنگ چاپ شده به‌كار مي‌رود. همچنين مي‌توان از طريق چارت رنگي كه شامل رنگ‌هاي مشخص CMYK مي‌شود، رنگ‌هاي تشخيص داده شده توسط فتومتر را با رنگ‌هاي چاپ شده توسط پرينتر مقايسه كرد. ايجاد يك پروفايل كاليبره براي هر تركيب ديجيتال به كاغذي، الزامي است. همچنين مي‌شود به‌ جاي فتومتر از يك اسكنر كاليبره استفاده كرد.

كاليبره كردن مانيتور، پرينتر، دوربين ديجيتال و اسكنر الزامي است. بسته به نوع حرفه شما و اين كه اهميت رنگ‌ها در حرفه‌تان چقدر باشد، عمل كاليبره كردن مي‌تواند از يك اجراي كوچك چند دقيقه‌اي به يك پروسه كاملا جدي و با هزينه بالا بدل شود.

منبع : كليك جام جم



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» شماره گیری و ارتباط تلفنی درشبکه های ارتباط رادیویی چگونه ممکن است؟


این ویژگی به کابران یک شبکه رادیویی کمک می کند تا بتوانند به کمک رادیو های متحرک خود اعم از دستی یا خودرویی علاوه بر تماس رادیویی میان رادیوهای موجود در شبکه ، با شبکه های تلفن شهری اعم از تلفن ثابت یا تلفن همراه تماس ردایو- تلفنی برقرار نمایند. این کار به کمک یک مودم رابط خط تلفن که در ایستگاه مرکزی و به رادیوی مرکزی یا تکرار کننده آن متصل می شود انجام می گیرد. گفتنی است رادیو هایی می توانند از این قابلیت شبکه استفاده کنند که یا دارای صفحه شماره ارقام بوده و یا دارای حافظه ذخیره شده برای شماره گیری خودکار باشند

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» لامپ هاي LED

 

 

 صنعت نور به دنبال جایگزین کردن لامپ‌های فعلی با لامپ‌های ال.ای.دی کم‌مصرف با نور طبیعی‌تر است.

 نمایشگاه بین‌المللی نور،‌ محل نمایش سالانه محصولات صنعت روشنایی است که در مرکز جاویتز نیویورک برگزار می‌شود. بازدید از نمایشگاه امسال، ‌این فکر را به ذهن می‌آورد که لامپ‌های ساخته شده از دیودهای منتشرکننده نور ‌یا همان ال.ای.دی‌ها،‌ خانه‌ها و دفاتر کاری ما را پر کرده‌اند. نمایشگاه امسال پر از لامپ‌های ال.ای.دی و سایر تجهیزات مرتبط بود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد تنها کاری که حالا باید دنیا انجام دهد،‌ این است که خودش را به این صنعت برساند. اغلب مردم فکر می‌کنند که ال.ای.دی‌ها چراغ‌های چشمک‌زنی هستند که درون دستگاه‌های الکترونیکی به کار می‌روند. با این‌که افراد کمی تاکنون اقدام به استفاده از ال.‌ای.‌دی‌ها در خانه و محل کار خود می‌کنند، استفاده از این چراغ‌های کم‌مصرف به طور افزاینده‌ای در حال افزایش است.

چارلز اف.جرابک،‌ مدیرعامل یکی از بخش‌های زیمنس با عنوان اوسرام سیلوانیا در مورد استفاده از این لامپ‌ها می‌گوید: «در ایالات متحده،‌ 78درصد مردم کاملا بی‌خبرند که ممکن است در سال 2012 / 1391 لامپ‌های سنتی به طور کامل از دور خارج شوند.» بر اساس قانون،‌ ، لامپ‌های موجود در آغاز سال 1391 باید 30 درصد کارآمدتر از لامپ‌های حبابی موجود باشند.

با وجود این‌که محصول جدید لامپ‌های فلورسانت فشرده می‌تواند این هدف را برآورده سازد،‌ اما این صنعت برای بسیاری از کاربردها به لامپ‌های ال.ای.دی روی آورده است. ‌ال.ای.دی‌ها به نسبت لامپ‌های حبابی فعلی و لامپ‌های فلورسانت فشرده، عمر بیشتری دارند و در نهایت مصرف انرژی آن‌ها نیز کم‌تر از لامپ‌های فلورسانت خواهد بود. علاوه بر این‌ها،‌ لامپ‌های ال.ای.دی را می‌توان در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون ساخت و این مسئله به خوبی در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شده بود. برخلاف لامپ‌های فلورسانت، در ساخت ال.ای.دی‌ها از جیوه استفاده نمی‌شود. لامپ‌های ال.ای.دی در هوای سرد هم به خوبی جواب می‌دهند و در مقایسه با لامپ فلورسانت،‌ نور دلپذیرتری دارند.
تولیدکنندگان، ال.ای.دی را برای مصرف در تجهیزات روشنایی انبارهای بزرگ،‌ گاراژها و خیابان‌ها،‌ نوارهای نوری انعطاف‌پذیر و نیز به عنوان جایگزینی برای لامپ‌های تزیینی هالوژنی که در دفاتر کاری و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند، معرفی کرده‌اند.

نوارهای ال‌ای.دی‌ انعطاف‌پذیری که شرکت اوسرام سیلوانیا تولید کرده، ‌برای نوردهی جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هیچ منبع نوری دیگری برای آن متناسب نیست. قرار است که اواخر سال جاری، این شرکت لامپ‌های ال.ای.دی کوچک و چندشاخه‌ای را به بازار عرضه کند که به جای 15 واتی که لامپ‌های حبابی معمولی فعلی استفاده می‌کنند، تنها با 6 وات روشن می‌شوند. این لامپ‌ها 25هزار ساعت عمر می‌کنند، در حالی‌که عمر یک لامپ حبابی تنها 1500 ساعت است. به علاوه قرار است که پاییز امسال،‌ شرکت‌های اوسرام، لایتینگ‌ساینس و فیلیپس، لامپ‌های ال.ای.دی جدیدی را به بازار عرضه کنند که کاملا شبیه لامپ‌های قدیمی 40 واتی هستند و حتی به همان اندازه نور می‌دهند، اما تنها 8 وات برق مصرف می‌کنند و از آن مهم‌تر این‌که 25هزار ساعت هم عمر می‌کنند.

بیشتر تلاش این صنعت، ‌متمرکز بر تولید ال.ای.دی‌هایی است که به اندازه یک لامپ حبابی 60 یا 75 واتی نور بدهند. کری (Cree) که یکی از پیشتازان تولید ال.ای.دی است و ‌در نمایشگاه امسال، نسخه جدیدی از ال.ای.دی سقفی را به نمایش گذاشته که با مصرف تنها 6.5 وات ، ‌می‌تواند به اندازه یک لامپ حبابی 65 واتی نور تولید کند. نمونه قدیمی این محصول که در سال گذشته عرضه شده بود، 11 وات مصرف می‌کرد.

با وجود تنوع محصولاتی که از ال.ای.دی‌ها استفاده می‌کنند، باز هم طی سال‌های آتی،‌ مردم لامپ‌های فلورسانت فشرده را ترجیح خواهند داد. دلیل این امر هم قیمت بالای لامپ‌های ال.ای.دی است. برای مثال برای لامپی که معادل یک لامپ 40 واتی نور می‌دهد،‌ باید 20 دلار بپردازید؛ تازه این مشکل هم وجود دارد که تولید نور شفاف با آن‌ها دشوار است. مایکل بی.پتراس،‌ مدیر جی.ای.لایتینگ (از بخش‌های جنرال الکتریک) در مقایسه این دو لامپ می‌گوید: « بازار لامپ‌های فلورسانت فشرده (C.F.L.) همچنان رشد بالایی دارد. با این حال، شرکت ما نیمی از بودجه تحقیق و توسعه‌اش (آر اند دی) را به فناوری‌های مرتبط با ال.ای.دی اختصاص داده است.

ظهور لامپ‌های با عمر طولانی به این معناست که شرکت‌های تولیدی دیگر نباید روی درآمد لامپ‌های جایگزین حساب کنند‍‍! در طول‌ سال‌های گذشته،‌ شرکت فیلیپس با درآمد حاصل از راه‌اندازی شرکت‌های متعددی که تجهیزات نوری به منازل و محل‌های کار می‌فروختند، ‌توانست خود را از نو بسازد. این شرکت انتظار دارد که امسال فروش ال.ای.د‌ی‌هایش تنها در ایالات متحده آمریکا به 200 میلیون دلار برسد. به گفته کاج دن.داس،‌ مدیر گروه روشنایی شرکت فیلیپس در ایالات متحده،‌ فروش این شرکت در سال 2008/ 1387 حدود 120 میلیون دلار بوده است.

اما صنعت روشنایی ال.ای.دی امیدوار است که بتواند لامپ‌های بیشتری را با قیمتی بالاتر بفروشد. جرابک از اوسرام سیلوانیا می‌گوید: «‌ قرار است به جای لامپ‌های 1 دلار و 25 سنتی (1200 تومانی)،‌ سیستم‌های 10 تا 20 دلاری بفروشیم.» وی می‌افزاید که خانه‌های بزرگ امروزی بسیار بیشتر از خانه‌های 20 سال پیش به لامپ و روشنایی نیاز دارند. به اعتقاد وی، با ارتقای چشم‌گیر انرژی ال.ای.دی،‌ مردم نسخه‌های قدیمی روشنایی را با ال.ای.دی‌های این شرکت جایگزین خواهند کرد. آقای جرابک سقوط اخیر بازار لامپ‌های فلورسانت فشرده کم‌قیمت را خاطرنشان می‌کند و دلیل این امر را نور غیرطبیعی و اعتبار ضعیف آن‌ها می‌داند که نارضایتی بسیاری را در بین مشتریان به دنبال داشت. وی می‌گوید:« اگر اجازه دهیم که همین اتفاق برای ال.ای.دی هم بیافتد،‌ بی‌عدالتی و عقب‌نشینی بزرگی خواهد بود.»

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب